Doprava v Rumunsku

V Rumunsku už jsme a potřebujeme se dopravit od auta pod hory, dojet od nádraží někam blíže k horám atd. Jak na to?


Dálkovým autobusem

Rumunsko má docela slušně fungující síť dálkových autobusů a má k nim i centrální vyhledávač. autogari.ro U některých spojů ukazuje cenu, u jiných ne.

Součástí tohohle webu jsou i informace o jednotlivých stanicích – jejich adresa i přehled, jaké (dálkové) spoje z každého nádraží jezdí.

U některých nádraží jsou uvedeny i místní spoje, ale spolehlivost těchto informací není zcela stoprocentní – zejména u místních spojů si nechávejte rezervu na řešení neočekávaných situací „takový bus tu jezdí jen ve školním roce“ a podobně.

Zatím (2015) ale není k dispozici nějaký centrální e-shop s lístky. Některé společnosti umožňují objednávat přes web a platit kartou – ověřil jsem experimentálně v 2014 u Norman­die . U jiných společností je uvedeno jen telefonní číslo, na němž si můžete (pravděpodobně rumunsky) zarezervovat lístek.

Zkušenosti

V roce 2013 jsme se chtěli přiblížit busem z Caransebeš (linkou do Hategu) na nástupní bod do Tarcu. Neobjednali jsme předem. Bus nás nevzal – říkal, že v běžný den mají volno a nebyl by problém, ale v sobotu dopoledne žádná místa nemá.

V 2014 jsme bez problémů koupili přes web a absolvovali cestu Caransebeš – Petrosani se společností Normandia.


Místním autobusem, maxi-taxi

Místní doprava v Rumunsku moc není. Autobusy MHD jsou jen ve větších městech. V některých aglomeracích (např. Petrosani – Lupeni – Vulcan) fungují maxi-taxi – mikrobusy pendlující tam a zpět a mající funkci místní dopravy.

Je zcela běžné, že autobusové linky jezdí jen někdy (např. v době školní výuky).


Taxíkem

Taxíků je všude (vzhledem k předešlému bodu) dost. Sice mají taxametry, ale bez problémů jsme se dokázali dohodnout na ceně. Je to Balkán, takže co si dohodnete, to dostanete – když nás nevzal autobus z Caransebeš, odvezl nás do Sarmizegetusy (cca 55 km) taxík. Do Dacie Logan (krátký sedan, ne kombi) naložil kromě sebe i nás pět turistů s velkými batohy. Za tuším 50 EUR odvezl 5 lidí a najel 110 km.


Vlakem

Vlaky v Rumunsku jsou rozumně levné a země je protkaná sítí železnic. Nicméně nespoléhejte na to, že když je v mapě zakreslena železnice, tak taky jezdí. Spousta malých tratí se v uplynulých pětadvaceti letech uzavřela. Hlavní tratě jsou OK.

Ceny jsou rozumné. U spojů vyhledaných na webu CFR jsou vidět i ceny.

Národní železniční dopravce je CFR. Provozuje hlavní tratě, neprovozuje některé malé lokálky.

Orientační mapa rumunských železnic . Vypadá přesně, asi neobsahuje všechny lokálky.

Mapa železniční sítě na webu CFR je detailnější. Šedivě jsou tratě, na kterých nyní asi nic nejezdí (např. na východ z Caransebeš).

Co víme?

  • nejezdí železnice z Caransebeš na východ (Otelu Rosu)
  • funguje soukromá železnice z Brašova do Zarnešti, i když na webu rumunských železnic její spoje nenajdete

Soukromé železnice: http://www.regiotrans.ro/ http://tren.transira.ro/

Rychlíky bývaly povinně místenkové (s nutnou rezervací). Osobní vlaky bez problémů.

Lesní železnice

Lesní železnice se ve starších cestopisech a průvodcích vyskytují často. Nepočítejte s nimi. Za posledních pětadvacet let skoro všechny zmizely. Když budete hledat, zjistíte, že jezdí ještě asi dvě.

Jedna v podhůří Maramureše u městečka Vișeu de Sus : viz http://www.dusekarpat.cz/…ko/mocanita/http://www.hedvabnastezka.cz/…ke-zeleznice


Stopem

Stop je v Rumunsku regulérní metoda dopravy. Stopaře všude berou. Místní za stop běžně platí. Po nás většinou peníze nechtěli.

Přístup k dopravním předpisům je balkánský, takže mezi naše zážitky ze stopu patří například:

  • Cesta na korbě něčeho jako dlouhá Avie, kde na většině délky nebyly bočnice.
  • V šesti jsme stopli pick-up Dacia, kde seděli dva lidi. Tři si nasedli dovnitř … a řidič neodjel, jak bych čekal, ale nacpal nás zbývající na korbu k věcem. Zuby nehty jsme se drželi za mříž oddělující korbu od kabiny … a řidič se nijak netraumatizoval lidmi vlajícími na korbě, řezal serpentiny z Paringu k Petrosani rychlostmi blížícími se k osmdesátce.
  • Cesta v dřevařském náklaďáku, batohy na korbě mezi kládami. Ty se postupně sesunuly … na vyndání batohů byl potřeba jeřáb.

Komentáře

☞ Přidat komentář
Zadané jméno se bude zobrazovat všem
E-mail adresa se neukáže nikomu. Pokud jí zadáte, můžete v budoucnu komentář upravovat. Můžete jí nevyplnit.

Komentář se zde objeví až po schválení. V komentáři můžete používat formátování Texy!