Doprava do Rumunska

Kterak se dopravit do Rumunska? Možností je hodně.


Autem

Nejlepší je cestovat autem. Máte dopravu plně pod kontrolou, jedete přesně v době, kdy chcete a přesně tam, kam chcete. A – pokud pojedete ve třech či více lidech – je to nejlevnější. Má to tedy samozřejmě i drobnou nevýhodu: musíte plánovat výlet tak, abyste došli zpět k autu, nebo aby k němu vedla nějaká jiná doprava.

Rumunsko neoplývá přebytkem dálnic. Dokonce ani ve východním Maďarsku dálnice moc nevedou. Pokud se tedy bavíme o tom, že chceme autem dojet rychle a pohodlně (ideálně za jednu noc se dvěma řidiči), značně nám to omezuje dostupné cíle – lze dojet k západní půlce Jižních karpat nebo do Apuseni a to je asi tak všechno. Cesta do východní části Jižních karpat i většiny Východních karpat je už opravdu hodně dlouhá, třeba cesta pod Rodnu (do Becleanu) se nám v roce 2009 protáhla až na cca 15 hodin.

Nejpohodlnější dojezd je tedy k západní půlce Jižních karpat – po dálnici přes Slovensko a Maďarsko (M1 do Budapešti, pak M5 před Szeged, M43 a posléze v rumunsku A1 směrem na Arad a Temešvár a dále po okreskách. Do Caransebeše (východisko na Tarcu) to je z Prahy za cca 11 hodin i s přestávkami (odjezd před sedmou večer, příjezd před šestou ráno).

(Novinka 2015: od půlky července je otevřený nový kus dálnice M43/A1 přes maďarsko-rumunskou hranici, takže už je to z Prahy až za Temešvár jedna nepřetržitá dálnice!)

Při cestě autem nezapomeňte:

  • na Slovensku a v Maďarsku je potřeba dálniční známka; v obou případech je jen virtuální – zadáte SPZ auta, zaplatíte, a jen dostanete papírové potvrzení, nic se nikam nelepí
  • v Rumunsku je „dálniční známka“ potřeba i na běžné silnice – prostě si jí na hranicích musíte koupit, i když po žádné dálnici nepojedete! I v Rumunsku je dálniční známka virtuální.

Univerzální slovo pro dálniční/silniční známku je „vignete“. Dálniční známku pro Slovensko i Maďarsko lze koupit i v ČR, mám zkušenost např. se směnárnou tourist-centrum.cz

Jak parkovat auto po dobu přechodu hor? Já jsem se nebál nechat zaparkované auto na náměstí v Becleanu nebo třeba na parkovišti před nádražím v Sibiu – a nic se mu nestalo. Kamarád se v Caransebeši trochu bál, tak dohodnul za 20 EUR, že může zaparkovat na dvorku nějakého penzionu a že mu auto pohlídají.


S cestovkou

Nejlepší je jet s cestovkou. Dovezou vás až na nástupní místo kopců (vždy si vzpomenu, jak nás v roce 1997 šílený řidič karosy vyvezl vysoko do svahů Fagaraše, po polní cestě užší než autobus, a skončil až v místě, kde přes cestu tekl potok a udělal v ní dvoumetrovou díru), vybaví vás mapou a tipy na cestu a často s vámi jde i průvodce. Nemusíte se tedy o nic starat a vše vyjde.

Musíte jen počítat s tím, že se budete potkávat s dalšími členy skupiny, nebudete na cestě sami. A pak hrozí, že pokud se moc opozdíte, cestovka se na vás vykašle a odjede (byť s dostupností mobilů a mobilního signálu se v tomhle svět výrazně zlepšil – určitě si vezměte telefon na vedoucího výpravy!).

Pokud pojedete s cestovkou, určitě si zajistěte výměnu peněz již v ČR. V roce 1997 jsme takhle museli neplánovaně sestoupit z Fagaraše a přesunovat se vlakem – a na malé vlakové zastávce pod horami jsme museli ukecávat nádražačku, aby nám prodala jízdenku za německé marky, protože jsme do té doby neměli příležitost vyměnit za leie.

Ověřeně fungující výlety do Rumunska dělají CK Kudrna, Alpina a Adventura.


Vlakem

Nejlepší je jet do Rumunska vlakem. V Praze nastoupíte do vlaku, jíte, popíjíte a bavíte se – variantně v lehátkovém/lůž­kovém voze spíte. V Budapešti přestoupíte a za chvíli jste na místě. Vlakem snadno dojedete až pod hory, a když je celé přejdete, můžete klidně z jiného nádraží odjet domů. Nemusíte se bát o zaparkované auto.

Nevýhodou je trochu vyšší cena. Nejlepší ceny se daly sehnat přes Wasteels (při nákupu měsíc předem a s tím, že v cílové destinaci bylo nutné strávit noc ze SO na NE). Jenže Wasteels nedávno skončili . Jak to je teď, netuším. Tady je nějaká zajímavá nabídka , ale nezkoušel jsem to.

Specifika cestování vlakem v Rumunsku: většina dálkových rychlíků má povinnou „rezervaci“ na všechny místa – i když jste měli jízdenku koupenou v ČR, v Rumunsku bylo potřeba dokoupit rezervaci za asi 3 lei. (Naposledy jsem ale v Rumunsku jel dálkovým rychlíkem v roce 2007, takže netuším, zda se něco nezměnilo.)

Cesta vlakem má největší výhodu v tom, že je pohodlná (zejména při použití lehátkového/lůž­kového vozu). Nejlepší je hned na začátku se opít, pak člověku cesta rychle uteče :-) Nikdy nezapomenu, jak se v roce 2004 kamarádi ve vedlejším kupé opili hned za Prahou takovým způsobem, že je pak na hranicích ČR/SR málem nedokázali vzbudit celníci a vlak se mírně zdržel.

Pro hledání trasy může pomoci orientační mapa rumunských železnic

Jo a zkuste hledat slevu „CityStar“, mohlo by to pomoci.

Tip

Některé rychlíkové spoje nám vycházely tak, že bylo potřeba přestoupit v Mediaș (z hlavní mezinárodní tratě na odbočku na jih – na Sibiu, na nástup k Fagaraši nebo Lotru). A vycházelo to tak, že do Mediaș jsme přijížděli v podvečer – následující vlak by jel až druhý den ráno. Kde přespat dost blízko od nádraží v docela velkém městě?

Naštěstí si někdo všiml, že oba vlaky (tedy i příchozí mezinárodní rychlík) staví v železničním uzlu Copșa Mică, kde se tratě rozdělují. Copșa Mică je malá vesnička – ve svazích nad ní se mezi keři dá bezpečně přespat pár minut chůze od nádraží. To je daleko lepší, než hledat spaní ve velkém městě. A za ranního rozbřesku jsme pak bez problémů pokračovali směrem na jih.


Autobusem

Nejlepší je jet autobusem. Je rychlejší než vlak a nevyjde draho.

Existuje specializovaná „cestovka“, která dělá jen dopravu z ČR k nástupním místům rumunských hor: CA Jenda (konkrétní nabídka zde ). Za pár korun vás odvezou až pod hory a nemusíte se o nic starat – zároveň to ale není cestovka, takže pak nejdete v houfu s ostatními pod dozorem průvodce.

Pravidelně také některé cestovky těsně před létem vyprodávají nevyužitá místa ve svých zájezdových autobusech.

No a pak jsou zde klasické linkové autobusy. Od léta 2017 například jezdí do Aradu a Temešváru RegioJet – a z Aradu dobře navazují vlaky k Jižním Karpatům. Další spoje do Rumunska má třeba Orlan , Comati PSG a další.


Komentáře

☞ Přidat komentář
Zadané jméno se bude zobrazovat všem
E-mail adresa se neukáže nikomu. Pokud jí zadáte, můžete v budoucnu komentář upravovat. Můžete jí nevyplnit.

Komentář se zde objeví až po schválení. V komentáři můžete používat formátování Texy!