Munții Paring


Panorama hlavního hřebene, foceno z východního konce oblouku.

Někde na hlavním hřebenu.

Alpský terén hlavního hřebene.


Hlavní kotel severně od hřebene Paringu. Bližší jezero je Mandra, vzdálenější Rosiile.

O pohoří

Parâng (Paring) je druhé nejvyšší pohoří Rumunska. Je vysoké, skalnaté a krátké: [Čížek] udává na hlavní hřeben (chata Rusu – sedlo Urdele na silnici DN67C) 13 hodin; na celý hřeben (včetně kousku na východ od silnice DN67C) 17 hodin.

Hlavní hřeben Parângu je zcela suchý – na celém hřebeni nenajdete pramen. Pro vodu je potřeba sestupovat stovky výškových metrů (a často to nejde, úbočí jsou strmá). Všechnu vodu si musíte nést s sebou!

Na celém pohoří nebyly při naší poslední návštěvě (vyjma výchozího bodu na západní straně) žádné chaty ani bivakbudky. Aktuálně prý jsou dvě bivakbudky:

  • Refugiul Cârja přímo na hřebeni [Souřadnice: 45°21'57.5"N, 23°30'60"E - ukázat]
    bivak Carja
    Souřadnice D.DDD: 45.3659683N, 23.5166625E
    Souřadnice D.M.S: 45°21'57.5"N, 23°30'60"E
    Souřadnice D.M.MMM (geocaching): N 45°21.958', E 23°31'

    Zavřít       Mapa: © OpenStreetMap contributors
  • Refugiul Agățat [Souřadnice: 45°21'53.1"N, 23°33'24.4"E - ukázat]
    bivak Agatat
    Souřadnice D.DDD: 45.3647424N, 23.5567877E
    Souřadnice D.M.S: 45°21'53.1"N, 23°33'24.4"E
    Souřadnice D.M.MMM (geocaching): N 45°21.885', E 23°33.407'

    Zavřít       Mapa: © OpenStreetMap contributors

Zde je ke stažení zkalibrovaná mapa Paringu pro OziExplorer.

Turistické značení bylo v rozumném stavu, značky byly udržované.


Přístupy a doprava

Hřeben se táhne ve směru východ-západ.

Na západní straně je nástupní bod jen jeden: silnice DJ709F vedoucí z Petrosani, která vede kolem chaty Rusu k horskému středisku na svazích hory Badea (1850) – cabana „La Razvan“ a okolí. Sem vede i lanovka, byť netuším, jak v létě jezdí.

Do Petrosani jezdí vlaky i dálkové autobusy.

Na východní straně jsou oba nástupy vedeny ze silnice DN67C, která míří na jih z cabany/osady Obârşia Lotrului (na křižovatce D67C/DN7A).

  • Ze silnice můžete odbočit relativně blízko u křižovatky D67C/DN7A (tuším cca 5 km) a stoupat k jezeru Gâlcescu. Výsledkem je kratší cesta po silnici, ale zkrátíte si délku hlavního hřebene, nejdete ho od začátku.
  • Variantně nebo můžete po silnici jít daleko dále na jih (nebo si chytit stopa – ideální řešení) a po zdolání mnoha serpentin odbočit na již blízký vrchol Iezer. Pak můžete absolvovat celý hlavní hřeben.

Poznámka: podle Čížka se k Paringu počítá i cca čtyřhodinový úsek na východ od silnice DN67C – tj. od silnice vrchol Papuša a hřeben až k sedlu Oltet, kde navazuje pohočí Capatini, a kde hřeben kříží silnička na sever k přehrádce u Cabany Tudor). Nástupem ze silnice DN67C o něj samozřejmě přijdete, absolvovat ho lze v podstatě jen při příchodu od Capatini.

K Obârşia Lotrului podle všeho jezdí z Petrosani jednou denně bus. Jinak tam dopravu moc nečekám, maximálně stop. Tedy nejlépe je přechod Paringu spojit s některým dalším pohořím, na jehož druhém konci je železnice (viz dále).

Silnice DN67C (Transalpina) má poměrně hustý provoz, takže stop asi půjde.


Napojení na ostatní pohoří

Nejčastěji se přechod Paringu spojuje s Căpățânii – hřebenovka Capatini ústí na DN67C nedaleko odbočky na Vf. Iezer.

Ke křižovatce Obârşia Lotrului (D67C/DN7A) však ústí i pohoří Lotru a Latorita – a zejména s Lotru je Paring dobrá dvojice.

V každém případě doporučuji přechod z východu na západ, tj. Lotru-Paring, Capatini-Paring. Tak budete hezky stoupat a na závěr si dáte vysoký a krásný Paring.

S delším stopováním po silnici DN67C by se dal Paring spojit se Șureanu nebo Cindrel – netuším ale, jaký je provoz od Obirsia Lotrului na sever, takže ten přejezd může trvat dlouho (nebo to skončí zhruba třicetikilometrovým pochodem). Podle videí na YouTube je ale ta silnice docela frekventovaná, mělo by to jít.


Zkušenost

------ 2004 ------

V roce 2004 jsme přešli Lotru a Paring. Z Lotru jsme sestoupili k Obârşia Lotrului, tam jsme se občerstvili v hospě a přespali někde na břehu řeky nedaleko.

První den jsme pak stoupali po DN67C a odbočili k jezeru Gâlcescu. Vypadá to jako kousek, ale nastoupá se spoustu metrů a to dost strmým terénem, takže k jezeru jsme dorazili až v nějakou poměrně pozdní odpolední hodinu – tak jsme tam přespali. Fotka. [Souřadnice: 45°21'2.8"N, 23°36'40"E - ukázat]

spaní první noc
Souřadnice D.DDD: 45.350780N, 23.611120E
Souřadnice D.M.S: 45°21'2.8"N, 23°36'40"E
Souřadnice D.M.MMM (geocaching): N 45°21.047', E 23°36.667'

Zavřít       Mapa: © OpenStreetMap contributors

Druhý den jsme vylezli na hlavní hřeben a pokračovali k západu. Nepodařilo se nám ale přejít celý hřeben, skončili jsme u vrcholu Carja. Najít místo na spaní není problém – hřeben není nijak ostrý – ale nikde není voda. Zbyly nám už jen malé zásoby vody, takže to nebyla zcela pohodová noc. Fotka. [Souřadnice: 45°21'47.4"N, 23°31'4.4"E - ukázat]

spaní druhou noc
Souřadnice D.DDD: 45.363180N, 23.517900E
Souřadnice D.M.S: 45°21'47.4"N, 23°31'4.4"E
Souřadnice D.M.MMM (geocaching): N 45°21.791', E 23°31.074'

Zavřít       Mapa: © OpenStreetMap contributors

Třetí den jsme během dopoledne bez problémů došli až k chatám na západě pohoří (kde je také první zdroj vody!), slezli k silnici a rychlým stopem (celkem osm lidí v pick-upu Dacia) se dostali až do Petrosani.

Celá dvojice Lotru + Paring nám trvala osm dní.

------ 2021 ------

Komentář od „Lotr z Lotru“:

Paring jsme přešli v srpnu 2021 (ve třech, středně zdatní 1♀, 2♂). Na Paring jsme pokračovali z Lotru, přespali jsme v lese poblíž Obârșia Lotrului (pitnou vodu jsme nabírali u kláštera). Po zvážení našich časových možností jsme stopli auto na Transalpině směr Novaci (provoz byl silný, auto nám zastavilo do 10 minut, ale byla sobota). Vystoupili jsme u tržnice Carbunele a odtud krosem po pěšinách „zadem“, až jsme se napojili na hlavní červenou hřebenovku. (Šlo by jít i z Urdele, ale nechtěli jsme ztrácet výškové metry.)

Paring je kamenitý, voda na hřebeni nikde není, ale zásoby nám bohatě stačily. Nevím, nakolik je to běžné, ale měli jsme celkem smůlu na počasí, celý přechod až na 1 hodinu jsme šli v mraku.

Na trasu jsme nastoupili relativně pozdě (mezi 11. a 12. hodinou), večer jsme došli k útulně Cârja. Bouda je to tmavá, vlhká, odpadky v ní sice nebyly, ale zem připomínala spíš bahno. Radši jsme uvnitř spali ve stanu. Nad ránem přišla bouřka se silným deštěm a děravou střechou hodně teklo. V danou chvíli bylo asi lepší být uvnitř (nefoukalo tam a neohrožovaly nás blesky), ale stan nakonec stál v 5 cm hluboké louži.

Další den jsme vyšli asi v 9 hodin a před polednem jsme již byli u horní stanice sedačkové lanovky (jízdní řád asi moc nefunguje, ale nakonec jsme se dolů svezli (asi 13 lei na osobu s batohem). Od spodní stanice vede silnice, za chvíli se nám podařilo stopnout auto do Petroșani, odkud jezdí vlaky na hlavní trať v Simerii.

Celý Paring jsme tedy přešli za den a kousek, je ale pravda, že jsme byli celkem poháněni nevlídným počasím.


Ostatní poznámky

Na jihu, nedaleko od Novaci, u obce Baia de Fier, je významná přístupná krápníková jeskyně Peștera Muierilor (ženská jeskyně), kde byla nalezena zhruba 30 000 let stará kostra (vystavena). [Souřadnice: 45°11'31"N, 23°45'13"E - ukázat]

jeskyně Peștera Muierilor
Souřadnice D.DDD: 45.191944N, 23.753611E
Souřadnice D.M.S: 45°11'31"N, 23°45'13"E
Souřadnice D.M.MMM (geocaching): N 45°11.517', E 23°45.217'

Zavřít       Mapa: © OpenStreetMap contributors

O pár kilometrů východněji u obce Polovragi je další důležitá oblast:

  • Rezervace Cheile Oltețului (soutěska Oltetu) a v ní velká jeskyně Peștera Polovragi – dlouhá cca 10 km, z toho bezmála 1 km je přístupný. [Souřadnice: 45°12'1.7"N, 23°47'0.7"E - ukázat]
    jeskyně Peștera Polovragi
    Souřadnice D.DDD: 45.2004675N, 23.7835397E
    Souřadnice D.M.S: 45°12'1.7"N, 23°47'0.7"E
    Souřadnice D.M.MMM (geocaching): N 45°12.028', E 23°47.012'

    Zavřít       Mapa: © OpenStreetMap contributors
  • O půl kilometru dále je pak klášter Mănăstirea Polovragi [Souřadnice: 45°11'34.7"N, 23°47'20.8"E - ukázat]
    klášter Mănăstirea Polovragi
    Souřadnice D.DDD: 45.1929719N, 23.7891231E
    Souřadnice D.M.S: 45°11'34.7"N, 23°47'20.8"E
    Souřadnice D.M.MMM (geocaching): N 45°11.578', E 23°47.347'

    Zavřít       Mapa: © OpenStreetMap contributors

Mapy k tomuto pohoří

  • Projděte si prosím mapové katalogy odkazované zde, nejspíš tam najdete, co potřebujete. Odkazy do těchto katalogů jsem sem nekopíroval.

  • Na této stránce na webu Salvamontu bývá dole pod odkazem "Vezi harta muntelui" ke stažení nejlepší dostupná mapa.
  • ☞ Přidat odkaz na mapu
    Zadané jméno se bude zobrazovat všem
    E-mail adresa se neukáže nikomu. Pokud jí zadáte, můžete v budoucnu odkaz upravovat. Můžete jí nevyplnit.
    Odkaz.
    Popis k odkazu. Můžete nevyplnit.

    Odkaz se zde objeví až po schválení.

    Cestopisy k tomuto pohoří

    ☞ Přidat odkaz na cestopis
    Zadané jméno se bude zobrazovat všem
    E-mail adresa se neukáže nikomu. Pokud jí zadáte, můžete v budoucnu odkaz upravovat. Můžete jí nevyplnit.
    Odkaz.
    Popis k odkazu. Můžete nevyplnit.

    Odkaz se zde objeví až po schválení.

    Zájezdy cestovek

    ☞ Přidat odkaz na zájezd
    Zadané jméno se bude zobrazovat všem
    E-mail adresa se neukáže nikomu. Pokud jí zadáte, můžete v budoucnu odkaz upravovat. Můžete jí nevyplnit.
    Odkaz.
    Popis k odkazu. Můžete nevyplnit.

    Odkaz se zde objeví až po schválení.

    Mapové body označené v textu

    Komentáře

    ☞ Přidat komentář
    Zadané jméno se bude zobrazovat všem
    E-mail adresa se neukáže nikomu. Pokud jí zadáte, můžete v budoucnu komentář upravovat. Můžete jí nevyplnit.
    Zadejte výsledek číslem. Ochrana proti spamu...

    Komentář se zde objeví až po schválení. V komentáři můžete používat formátování Texy!

    Lotr z Lotru napsal 18.1.2022

    Paring jsme přešli v srpnu 2021 (ve třech, středně zdatní 1♀, 2♂). Na Paring jsme pokračovali z Lotru, přespali jsme v lese poblíž Obârșia Lotrului (pitnou vodu jsme nabírali u kláštera). Po zvážení našich časových možností jsme stopli auto na Transalpině směr Novaci (provoz byl silný, auto nám zastavilo do 10 minut, ale byla sobota). Vystoupili jsme u tržnice Carbunele a odtud krosem po pěšinách „zadem“, až jsme se napojili na hlavní červenou hřebenovku. (Šlo by jít i z Urdele, ale nechtěli jsme ztrácet výškové metry.)

    Paring je kamenitý, voda na hřebeni nikde není, ale zásoby nám bohatě stačily. Nevím, nakolik je to běžné, ale měli jsme celkem smůlu na počasí, celý přechod až na 1 hodinu jsme šli v mraku.

    Na trasu jsme nastoupili relativně pozdě (mezi 11. a 12. hodinou), večer jsme došli k útulně Cârja. Bouda je to tmavá, vlhká, odpadky v ní sice nebyly, ale zem připomínala spíš bahno. Radši jsme uvnitř spali ve stanu. Nad ránem přišla bouřka se silným deštěm a děravou střechou hodně teklo. V danou chvíli bylo asi lepší být uvnitř (nefoukalo tam a neohrožovaly nás blesky), ale stan nakonec stál v 5 cm hluboké louži.

    Další den jsme vyšli asi v 9 hodin a před polednem jsme již byli u horní stanice sedačkové lanovky (jízdní řád asi moc nefunguje, ale nakonec jsme se dolů svezli (asi 13 lei na osobu s batohem). Od spodní stanice vede silnice, za chvíli se nám podařilo stopnout auto do Petroșani, odkud jezdí vlaky na hlavní trať v Simerii.

    Celý Paring jsme tedy přešli za den a kousek, je ale pravda, že jsme byli celkem poháněni nevlídným počasím.