Kterak se dopravit do Rumunska? Možností je hodně.
Autem
Nejlepší je cestovat autem. Máte dopravu plně pod kontrolou, jedete přesně v době, kdy chcete a přesně tam, kam chcete. A – pokud pojedete ve třech či více lidech – je to nejlevnější. Má to tedy samozřejmě i drobnou nevýhodu: musíte plánovat výlet tak, abyste došli zpět k autu, nebo aby k němu vedla nějaká jiná doprava.
Rumunsko neoplývá přebytkem dálnic. Pokud se bavíme o tom, že chceme autem dojet rychle a pohodlně (ideálně za jednu noc se dvěma řidiči), značně nám to omezuje dostupné cíle – lze dojet do Jižních karpat nebo do Apuseni a to je asi tak všechno. Cesta do většiny Východních karpat je už opravdu hodně dlouhá, třeba cesta pod Rodnu (do Becleanu) se nám v roce 2009 protáhla až na cca 15 hodin.
Rumuni postupně budují dálnici A1, takže každý rok je to lepší a lepší. Nyní je dálnice v kuse z ČR až za Lugoj (Faget), pak je mezera asi na hodinu jízdy do Devy, a pak pokračuje dálnice až do Sibiu. Takže do Caransebeše (východisko na Tarcu) je to z Prahy asi 880 km po dálnici a 40 km mimo; do Sibiu (Fagaraš, Cindrel, Lotru, …) je to 1020 km po dálnici a 60 km po okreskách.
Při cestě autem nezapomeňte:
- na Slovensku a v Maďarsku je potřeba dálniční známka; v obou případech je jen virtuální – zadáte SPZ auta, zaplatíte, a jen dostanete papírové potvrzení, nic se nikam nelepí
- v Rumunsku je „dálniční známka“ potřeba i na běžné silnice – prostě si jí na hranicích musíte koupit, i když po žádné dálnici nepojedete! I v Rumunsku je dálniční známka virtuální.
Univerzální slovo pro dálniční/silniční známku je „vignete“. Dálniční známku pro Slovensko i Maďarsko lze koupit i v ČR, mám zkušenost např. se směnárnou tourist-centrum.cz
Aktualizace 2019: Nákup dálničních známek on-line:
- Slovensko
- Maďarsko oficiální web Jednodušší nákup bez registrace Kontrola platnosti
- Rumunsko: (pozor! psát bez háčků a čárek!) https://www.e-rovinieta.ro/en/ Verifikace
Jak parkovat auto po dobu přechodu hor? Nebojím se nechat auto zaparkované někde na rušné ulici, na náměstí větší obce (např. Beclean) nebo jsme ho nechali třeba na parkovišti před nádražím v Sibiu. Nejopuštěnější místo, kde jsem nechal týden auto, bylo u kláštera nad obcí Moisei. Ale dá se to řešit i jinak: kamarád se v Caransebeši trochu bál, tak dohodnul za 20 EUR, že může zaparkovat na dvorku nějakého penzionu a že mu auto pohlídají.
S cestovkou
Nejlepší je jet s cestovkou. Dovezou vás až na nástupní místo kopců (vždy si vzpomenu, jak nás v roce 1997 šílený řidič karosy vyvezl vysoko do svahů Fagaraše, po polní cestě užší než autobus, a skončil až v místě, kde přes cestu tekl potok a udělal v ní dvoumetrovou díru), vybaví vás mapou a tipy na cestu a často s vámi jde i průvodce. Nemusíte se tedy o nic starat a vše vyjde.
Musíte jen počítat s tím, že se budete potkávat s dalšími členy skupiny, nebudete na cestě sami. A pak hrozí, že pokud se moc opozdíte, cestovka se na vás vykašle a odjede (byť s dostupností mobilů a mobilního signálu se v tomhle svět výrazně zlepšil – určitě si vezměte telefon na vedoucího výpravy!).
Pokud pojedete s cestovkou, určitě si zajistěte výměnu peněz již v ČR. V roce 1997 jsme takhle museli neplánovaně sestoupit z Fagaraše a přesunovat se vlakem – a na malé vlakové zastávce pod horami jsme museli ukecávat nádražačku, aby nám prodala jízdenku za německé marky, protože jsme do té doby neměli příležitost vyměnit za leie.
Ověřeně fungující výlety do Rumunska dělají CK Kudrna, Alpina a Adventura.
Vlakem
Nejlepší je jet do Rumunska vlakem. V Praze nastoupíte do vlaku, jíte, popíjíte a bavíte se – variantně v lehátkovém/lůžkovém voze spíte. V Budapešti přestoupíte a za chvíli jste na místě. Vlakem snadno dojedete až pod hory, a když je celé přejdete, můžete klidně z jiného nádraží odjet domů. Nemusíte se bát o zaparkované auto.
Nevýhodou je trochu vyšší cena. Nejlepší ceny se daly sehnat přes Wasteels (při nákupu měsíc předem a s tím, že v cílové destinaci bylo nutné strávit noc ze SO na NE). Jenže Wasteels nedávno skončili . Jak to je teď, netuším.
Na webu vlakem.net je vyhledávač akčních jízdenek. Stav k 2019: pokud koupíte jízdenku z Prahy (obecně odkudkoli) do Brna, lze navázat akční jízdenkou do Budapešti a pak dalšími. Do Cluje je pak zpáteční lístek kolem 1800 Kč, do Fagaraše jen o málo dražší.
Specifika cestování vlakem v Rumunsku: většina dálkových rychlíků má povinnou „rezervaci“ na všechny místa – i když jste měli jízdenku koupenou v ČR, v Rumunsku bylo potřeba dokoupit rezervaci za asi 3 lei. (Naposledy jsem ale v Rumunsku jel dálkovým rychlíkem v roce 2007, takže netuším, zda se něco nezměnilo.)
Cesta vlakem má největší výhodu v tom, že je pohodlná (zejména při použití lehátkového/lůžkového vozu). Nejlepší je hned na začátku se opít, pak člověku cesta rychle uteče :-) Nikdy nezapomenu, jak se v roce 2004 kamarádi ve vedlejším kupé opili hned za Prahou takovým způsobem, že je pak na hranicích ČR/SR málem nedokázali vzbudit celníci a vlak se mírně zdržel.
Pro hledání trasy může pomoci orientační mapa rumunských železnic
Jo a zkuste hledat slevu „CityStar“, mohlo by to pomoci.
Tip
Některé rychlíkové spoje nám vycházely tak, že bylo potřeba přestoupit v Mediaș (z hlavní mezinárodní tratě na Brašov/Bukurešť jsme chtěli na odbočku na jih – na Sibiu, na nástup k Fagaraši nebo Lotru). A vycházelo to tak, že do Mediaș jsme přijížděli v podvečer – následující vlak by jel až druhý den ráno. Kde přespat dost blízko od nádraží v docela velkém městě?
Naštěstí si někdo všiml, že oba vlaky (tedy i příchozí mezinárodní rychlík) staví v železničním uzlu Copșa Mică, kde se tratě rozdělují. Copșa Mică je malá vesnička – ve svazích nad ní se mezi keři dá bezpečně přespat pár minut chůze od nádraží. To je daleko lepší, než hledat spaní ve velkém městě. A za ranního rozbřesku jsme pak bez problémů pokračovali směrem na jih.
Autobusem
Nejlepší je jet autobusem. Je rychlejší než vlak a nevyjde draho.
Existuje specializovaná „cestovka“, která dělá jen dopravu z ČR k nástupním místům rumunských hor: CA Jenda (konkrétní nabídka zde ). Za pár korun vás odvezou až pod hory a nemusíte se o nic starat – zároveň to ale není cestovka, takže pak nejdete v houfu s ostatními pod dozorem průvodce.
Dále speciální linka do Banátu: http://expreshruza.cz/
Pravidelně také některé cestovky těsně před létem vyprodávají nevyužitá místa ve svých zájezdových autobusech.
No a pak jsou zde klasické linkové autobusy. Od léta 2017 například jezdí do Aradu a Temešváru RegioJet – a z Aradu dobře navazují vlaky k Jižním Karpatům. Další spoje do Rumunska např:
Oto Válek napsal 26.7.2022
Máte špatně odkaz v sekci „Vlakem“.
Správná adresa je https://vlakem.net/ , ne http://vlakem.cz/ Další odkazy jsou správně.
PB napsal 28.7.2022
Oto Válek: Dík, opraveno.