O pohoří
Nižší, travnaté až zalesněné pohoří. Na severovýchodním konci navazuje na Godeanu a sestupuje k jihozápadu k lázním Băile Herculane kde je vlak a silnice Caransebeš – Drobeta-Turnu Severin. Dá se použít jako sestupová trasa z Godeanu, pokud z G. nespadnete rovnou směrem k Černa-Sat.
Severní část hřebene, cca od Vf. Zglivar výše, je krásná – špičatá, občas pokrytá krásnými skalkami, s velikým převýšením proti okolí a leteckými rozhledy.
Cernei je národní park ale předpokládám, že spaní a chození mimo trasy není kontrolováno.
Chaty a útulny… moc nejsou. Viděli jsme jen jednu:
- útulna na sestupovém hřebínku pod Vf.
Vlașcu Mare [Souřadnice: 45°4'12.6"N, 22°32'1.9"E
- ukázat]
útulna pod Vlașcu Mare
Souřadnice D.DDD: 45.0701569N, 22.5338644E
Souřadnice D.M.S: 45°4'12.6"N, 22°32'1.9"E
Souřadnice D.M.MMM (geocaching): N 45°4.209', E 22°32.032'
Zavřít Mapa: © OpenStreetMap contributors
Doprava
Vlakem: Hlavní rychlíková trať do Aradu, pak Timisoara a Caransebes. Je to docela dlouhé.
Autem: Z Prahy je to cca 11 hodin čistého optimistického času, s využitím maxima dálnic.
Zkušenost
V roce 2018 jsme udělali traverz Țarcu – Godeanu – Cernei. Celá trasa nám zabrala pět a půl dne cesty.
Auto jsme nechali v Caransebeši; taxíkem jsme se svezli na start do sedla Jigorea na silnici DJ608A [Souřadnice: 45°20'10.9"N, 22°29'3.8"E - ukázat]
Souřadnice D.DDD: 45.3363722N, 22.4843864E
Souřadnice D.M.S: 45°20'10.9"N, 22°29'3.8"E
Souřadnice D.M.MMM (geocaching): N 45°20.182', E 22°29.063'
Zavřít Mapa: © OpenStreetMap contributors
První den jsme pouze stoupali. Nehezké počasí nám zabránilo jít po hřebenu přes vrchol Țarcu a místo toho jsme šli po cestě kotlem pod vrcholem; zde jsme po příchodu velkého deště také spali. Voda asi 150 m po cestě mírně z kopce. [Souřadnice: 45°17'11.6"N, 22°31'56.9"E - ukázat]
Souřadnice D.DDD: 45.286565N, 22.532465E
Souřadnice D.M.S: 45°17'11.6"N, 22°31'56.9"E
Souřadnice D.M.MMM (geocaching): N 45°17.194', E 22°31.948'
Zavřít Mapa: © OpenStreetMap contributors
- 9,1 km, 2:45 hod, výstup 810 metrů, sestup 200 metrů
Druhý den jsme dobyli nejvyšší vrchol pohoří (Căleanu, 2196 m.n.m.) a přešli na krásný spojovací hřebínek na Godeanu. Spali jsme těsně před potokem Șes. [Souřadnice: 45°14'32.6"N, 22°35'44"E - ukázat]
Souřadnice D.DDD: 45.242389N, 22.595549E
Souřadnice D.M.S: 45°14'32.6"N, 22°35'44"E
Souřadnice D.M.MMM (geocaching): N 45°14.543', E 22°35.733'
Zavřít Mapa: © OpenStreetMap contributors
- 14,9 km, 4:21 hod, výstup 740 metrů, sestup 1000 metrů
Třetí den jsme vylezli na vrchol Godeanu a spali opět u potoka Șes – tentokrát u jeho pramene, resp. soutoku pramenů. [Souřadnice: 45°13'19.1"N, 22°38'20.8"E - ukázat]
Souřadnice D.DDD: 45.221978N, 22.639117E
Souřadnice D.M.S: 45°13'19.1"N, 22°38'20.8"E
Souřadnice D.M.MMM (geocaching): N 45°13.319', E 22°38.347'
Zavřít Mapa: © OpenStreetMap contributors
- 8,8 km, 3:04 hod, výstup 780 metrů, sestup 460 metrů
(Zde je vložen jeden den, kdy jsme pro hnusný déšť zůstali na místě a dál nešli.)
Čtvrtý den jsme přešli na pohoří Cernei; dosáhli nejvyššího vrcholu Vf. Dobrii a o kousek dál jsme ve svahu pod sedlem zatábořili. Voda byla asi osm minut pěšky dolů do údolí. [Souřadnice: 45°8'29"N, 22°32'54.3"E - ukázat]
Souřadnice D.DDD: 45.141380N, 22.548405E
Souřadnice D.M.S: 45°8'29"N, 22°32'54.3"E
Souřadnice D.M.MMM (geocaching): N 45°8.483', E 22°32.904'
Zavřít Mapa: © OpenStreetMap contributors
- 15,7 km, 4:15 hod, výstup 880 metrů, sestup 1110 metrů
Pátý den jsme šli kus po krásném hřebenu Cernei a u vrcholu Vlașcu Mare jsme odbočili na východ – na sestup k silnici DN67D. Nakonec jsme neměli sílu dojít až na silnici a zatábořili jsme asi 3 km před ní. [Souřadnice: 45°3'11.1"N, 22°33'1.3"E - ukázat]
Souřadnice D.DDD: 45.053090N, 22.550358E
Souřadnice D.M.S: 45°3'11.1"N, 22°33'1.3"E
Souřadnice D.M.MMM (geocaching): N 45°3.185', E 22°33.021'
Zavřít Mapa: © OpenStreetMap contributors
- 18,1 km, 5:40 hod, výstup 720 metrů, sestup 1640 metrů
Poslední den jsme rychle došli zbývající sestup k silnici, stopem dojeli na vlak do Băile Herculane a vlakem k autu do Caransebeše.
- 3,6 km, 41 minut, sestup 350 metrů